Ahlan Wa Sahlan,Ana Noor Atikah Rozemi...ASSALAMUALAIKUM

Wednesday, February 8, 2012

PERNAH DENGAR ISTILAH KHIMAR,JILBAB DAN HIJAB???

Menutup aurat tu wajib♥ menutup aurat dapat tutup keaiban kita♥ menutup aurat juga dapat meninggikan darjat kita♥ menutup aurat juga lambang kita tahu menjaga maruah kita♥ cuba-cubalah menutup aurat dengan baik kemudian berakhlak dengan baik...percayalah lelaki-lelaki baik pasti menanti kita.

ISTILAH KHIMAR,JILBAB DAN HIJAB.

Ramai tidak tahu apa itu khimar, jilbab dan hijab. Hijab,khilmar dan jilbab..ada perbezaannya. Hijab lebih luas maksudnya. Ia mencakupi segala sesuatu yang menjadi pemisah antara lelaki dan wanita termasuklah jilbab dan khimar. Jilbab dalam bahasa Arab bermaksud baju labuh, longgar dan menjulur hingga ke bawah seperti jubah dan baju kurung. Khimar pula adalah tudung kepala yg dipanjangkan hingga menutupi kerahan leher dan dada. Ia juga wajib sebagaimana disebut dalam surah an-Nur.

Nak pakai selendang boleh..tapi pastikan tidak jarang&singkat..kalau nak pakai tudung singkat(khimar) pastikan baju tebal, keras dan tidak membentuk tubuh badan sedikitpun. Tapi jilbab di Malaysia(baju kurung/jubah/baju tutup bdn) nipis & nampak potongan badan..kan elok kalau dilabuhkan khimar(tudung). Firman Allah SWT,“Dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak darinya.” [TMQ An-Nur (24):31]. Majoriti ulamak termasuk Ibnu Abbas mentafsirkan aurat bagi wanita adalah seluruh anggota badan(termasuk rambut &leher) kecuali muka dan tapak tangan. Jadi jangan cuba nak tunjuk-tunjuk 'barang' perhiasan kita.

Firman Allah SWT dalam surah al-Ahzab :
"Wahai nabi, katakan kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu, dan isteri-isteri orang mukmin, hendaklah mereka melabuhkan jilbab mereka ke seluruh tubuh mereka. Yang demikian itu supaya mereka mudah dikenali sebagai wanita baik agar mereka tidak diganggu."(al-Ahzab:59)

♥ NOTA HATI: Tak salah untuk berfesyen asalkan pakaian menutup aurat dan penampilan tidak keterlaluan (takut tabarujj). Islam meraikan kehendak & keperluan penganut asalkan tidak melanggar syarak. Lelaki secara fitrahnya sukakan keindahan. Islam ajar kita tutup aurat supaya keindahan kita tidak sewenang-wenangnya diteguk oleh lelaki ajnabi.

Created by: Noor Atikah Rozemi

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...